مقایسه مفهوم و جایگاه انسان در آثار کمال الدین بهزاد و رافائل سانتسیو
پایان نامه
- دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر
- نویسنده ساناز گلابی
- استاد راهنما امیر نصری غلامعلی حاتم
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1390
چکیده
در این تحقیق سعی بر آن است تا به نحوه تفکر نسبت به "انسان" به مثابه یک مولفه تصویری ,در آثار کمال الدین بهزاد و رافائل سانتسیو پرداخته شود و در پس آن به تارو پود فلسفی این دو هنرمند شاخص نزدیک شد تا بتوان ادراک بهتری نسبت به چگونگی نمایش انسان ,در آثار آن دو داشت.موضوع بحث در مورد دیدگاههای شرقی و غربی از حیث اندیشه و بینش موجود در هر اثر حول محور انسان , بسته به زمان و موقعیت جغرافیایی متفاوت می باشد .در آثار این دو هنرمند , نشانه هایی از ذهن خلاق و پیشینه فکری و اندیشه بصری مشاهده گردیده که در برخی مواقع موقعیت زمانی و مکانی آن عصر را در نوردیده و در پاره ای دیگر , منوط به شرایط همان زمان و نگرش انسان نسبت به آن دوره , نمود و جلوه می نماید.دیدگاه معنوی انسان در مشرق زمین , باعث نگرشی ژرف درایجاد تصاویر مختص به آدمی بوده و موجب درگیرشدن ذهن بیننده با پیش زمینه تولید اثر می شود . در غرب به علت آنکه انسان تحت سیطره اندیشه رنسانس می باشد , در ورای تفکر هنرمند رویکرد اومانیستی را می توان مشاهده کرد.رویکردهای مورد بررسی می تواند بستر مناسبی را جهت القای اندیشه در ذهن مخاطب به لحاظ محتوا و فرم ایجاد نماید که بسته به شرایط زمانی و مکانی بازتاب پیدا می کند . در نمونه های تصویری که از این دو هنرمند موجود است , قیاس انسان به عنوان مولفه ای شاخص , حائز اهمیت بوده و معطوف به بررسی آثار هنرمندان آن دوران می باشد .ابعاد وجودی انسان در اندیشه اومانیستی ایتالیا , تجلیگاه مولفه های تصویری در آثار رافائل گردید و همانگونه که نگرش غربی در دوره رنسانس تمامی زمینه های هنری دوران خود را تحت شعاع قرار داده , در ایران نیز به سمت جایگاهی در عرصه هنر پیش رفت تا بدان جا که انسان خاکی تمام معیارهای تصویری آن دوره را بهم ریخته و یک تحول و یا خانه تکانی بصری و دیدگاهی در زمانه خود را به وجود آورد که می توان آنرا به وضوح در آثار بهزاد مشاهده نمود . اندیشه هر هنرمند در نحوه بیان تصویری او نمایان است . هراثر هنری معرف مولفه های بصری بسته به آداب و رسوم قومی , بستر فکری و بینش هنری خالق اثر است که تاثیری مستقیم بر فرم شناساننده اثر می گذارد که در هر دوره معانی متفاوتی را القا می کنند که همانا با سپری شدن زمان, ممکن است استنباط از آن دگرگون شود .از این رو , بررسی مفهوم و جایگاه انسان , در آثار کمال الدین بهزاد و رافائل سانتسیو , دو هنرمند برجسته شرق و غرب , به لحاظ فکری و تطبیق محیطی ,قابل تعمق به نظر می رسد . هدف از این پایان نامه در ابتدا بررسی زندگی و تفکر و اندیشه این هنرمندان است و سپس با بررسی نمونه های تصویری, سعی در شناخت دیدگاههای متمایز هریک و مشخصه ها و ویژگی های آنها خواهد بود.
منابع مشابه
بیان محتوای طراحی انسان در آثار کمال الدین بهزاد
پژوهش حاضر که با هدف بررسی محتوی طراحی انسان در آثار استاد کمال الدین بهزاد هراتی با روشی توصیفی و مرور اسنادی صورت گرفته است. برای این منظور از میان آثارمستند و امضادار ایشان هشت اثر معروف با عنوان: یوسف و زلیخا، گدایی بر درب مسجد، کاخ خورنق، خلیفه در حمام، پیر صوفی و جوان، مباحثه در محضر قاضی، دارا و شبان اسبها، جنگ طایفه ها به عنوان حجم نمونه مورد بررسی از میان 32 اثر وی انتخاب گردید. نتایج ...
15 صفحه اولنگرۀ مؤلف و آثار کمال الدین بهزاد و رضا عباسی
آثار نگارگری ایران عرصة پرباری جهت انجام پژوهش های معاصر است. در میان نشانه های پراهمیت در آثار نگارگری ایران موضوع امضا و نام هنرمند را می توان مطرح کرد. امضا و نوشتن نام مؤلف به نوعی صحه بر ثبت نگاره به دست هنرمندی خاص است. این سنت به نوعی اثر را شناسنامه دار و به عبارتی اصل و نسب دار می کند. نام هنرمند که بر سینة اثر بدرخشد رابطة خویشاوندی آن درست از کار در می آید و راه بر انتساب آن به هر هن...
متن کاملمفهوم و جایگاه «فضا» در سه نگاره از نگاره های استاد کمال الدین بهزاد
هدف اصلی این پژوهش، بررسی مفهوم و جایگاه «فضا» در نقاشی ایرانی دوره تیموری1 و تفسیر قواعد و ضوابط حاکم بر آن ها در آثار استاد کمال الدین بهزاد است. در این پژوهش، ساختار بصری سه اثر از معروف ترین نگارگری های ایرانی دوره تیموری بررسی و تحلیل شده است که فضای معماری را تصویر کرده اند. با توجه به اینکه مکتب هرات2 نقطه اوج نقاشی ایران محسوب می شود و در این مکتب به فضا های معماری و شهری بسیار توجه شده...
متن کاملبررسی شاخصه های بصری در آثار کمال الدین بهزاد مطالعه موردی: اثر (سماع درویشان)
هنرمندان ایرانی در طی دورههای متمادی، با ذوق مهذب و پالودة خود هنرهایی آفریدهاند که در آن واحد هم حسی و هم معنوی است. در نگارة (سماع درویشان) از آثار کمالالدین بهزاد، لایههای مجهولی وجود دارد که تحلیل و تفسیر این لایههای پنهان و مجهول هدف این پژوهش است. فرض براین است که با دیدگاه مبانی هنرهای تجسمی و طراحی لباس میتوانیم بین مفاهیم فرم، مضمون، ترکیببندی و رنگ در نگارة (سماع درویشان) رابطة...
متن کاملبررسی آثار کمال الدین بهزاد و جایگاه آن در هنر معاصر ایران
زیبا شناسی آثار کمالالدین بهزاد(9ه.ق)بر مبنای زیبا شناسی اسلامی استوار است.بحث زیبا شناسی قبل از دوره مدرن کاملاً جنبه وجود شناسانه دارد یعنی در این زمینه متفکران مسلمان زیبایی را در ارتباطبا هستی و کل عالم می دبینند. زیبا شناسی مدرن زیبا شناسی دکارتی یا کانتی است. تداوم زیبا شناسی هنر مدرن و معاصر? به این امر بستگی دارد که ریشه های این زیبا شناسی در جهان بینی استوتری تثبیت شده باشد. در این تحق...
15 صفحه اولتحلیل نقش دوگانه ی معماری در آثار کمال الدین بهزاد
در آثار کمالالدین بهزاد، معماری نقش ویژهای دارد. مسجد، کاخ، حمام و... جدا از نقش ویژهای که در هندسه و ساختار آثار او دارد، به لحاظ معنایی نیز دارای نقشی دوگانه(زمینی/ آسمانی) است. از سویی معماری به منزلهی پدیدهای که بر زمین برپا و استوار میشود پیوند مستقیم با امور واقعگرا مییابد و از سوی دیگر معماری در فرهنگ عرفانی ایران، که بیشک بهزاد هم از آن بهرهمند بودهاست، دارای معانی نمادین می...
15 صفحه اولمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
دانشگاه آزاد اسلامی - دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی - دانشکده هنر
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023